Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

21.12.04

Ook hier is het jaarlijstjesseizoen inmiddels begon. Laat ik voorzichtig beginnen met aftellen...


26. Nouvelle Vague - Nouvelle Vague
Na Richard Cheese (wiens laatste album mijn top 30 niet gehaald heeft) en Mambo Kurt is Nouvelle Vague ook wel een hele leuke gimmick. Jaren '80 wave/punknummers worden in een net bossanova-jasje gestoken. Hoogtepunt voor mij is Dead Kennedies' cover Too Drunk To Fuck, door het fijne baslijntje en de hijgerige zang van een - naar ik veronderstel - Franse schone.

27. Fly Pan Am - N'Ecoutez Pas
Fly Pan Am is maar een grillige band. Het debuut vond ik erg wisselvallig met twee geweldige nummers, terwijl de rest van de plaat in slechte dagen wegluistert als een geestslopende lijdensweg. En in goede dagen is het gewoon een geval van 'ene oor in, andere oor uit'. Het tweede album Ceux Qui Inventent N'ont Jamais Vécu was al helemaal een ramp, met eigenlijk geen enkel geslaagd experiment. N'Ecoutez Pas is gelukkig geen titel die zichzelf waarmaakt, dit album klinkt namelijk spannend genoeg om te blijven draaien. Het begint spannend met Brûlez Suivant, Suivante!, het uitgesponnen Zig Zag is subliem en bovenal lijkt Fly Pan Am zich nu eens niet te verliezen in onbeteugelde experimenteerdrift.

28. Radiohead - Com Lag
Geen echt album van Radiohead, maar een verzameling rarities: liveversies, remixen, bewerkingen. De Four Tet remix van Skttrbrain circuleerde al een tijd op internet, maar is nu ook officieel uitgebracht. Erg, erg fijn.

29. Elliott Smith - From a Basement on the Hill
Het bleef me lang onduidelijk wat ik van From a Basement on the Hill moest verwachten. Als Elliott Smith-fan was ik bang dat zijn postuum verschenen laatste album wel 's een tegenvallend afscheid zou kunnen worden. Figure 8 vond ik namelijk een stuk minder dan XO en Either/Or. Wat als die dalende lijn verder zou worden ingezet. Maar nee, een teleurstelling bleef bespaard, want dit is een prima laatste album. Het niveau van eerder genoemde hoogtepunten wordt wat mij betreft niet gehaald, maar met dit album heeft Elliott waardig afscheid genomen.

30. Air - Talkie Walkie
Elk voorjaar zijn er platen die best goed zijn, waar je graag naar luistert, maar die na de zomerstop eigenlijk nooit meer je kast uitkomen. Talkie Walkie is er zo een voor mij. Zeker geen slecht album, maar ik heb hem al zeker een half jaar niet meer gedraaid... Desalniettemin is dit wel een mooie terugkeer naar het geluid van Moon Safari, alhoewel iets minder sereen en iets duisterder. Run en Cherry Blosom Girl zijn fijne nummers, Surfing On A Rocket een wel erg flauw deuntje, dat ze er beter vanaf hadden kunnen laten.