Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

3.12.04

Eigenlijk is het best vreemd dat ik tot eergisteren nog nooit een liedje van The Delgados had gehoord. Buiten het gegeven dat ze nu al 5 - in indiekringen haast heilig verklaarde - albums op hun naam hebben staan, zijn ze ook zeer nauw betrokken bij Chemical Underground, het label dat een aantal zeer favoriete bands (Mogwai, Aereogramme, Bis) herbergt.

Na me ter voorbereiding een avond op het laatste album 'Universal Audio' te hebben gestort, ging ik ze dan gisteren live zien in Nighttown. Aangezien er in de grote zaal opnames waren voor een TV-programma, moesten we via de tochtige zij-ingang naar binnen. Eigenlijk had dat wel wat. Ik waande me meer in een obscure club dan wanneer je via de normale, gelikte ingang aan de voorkant binnen komt.

Allereerst werden we geconfronteerd met Cass McCombs, het voorprogramma. Dat het een singersongwriter met band betrof werd snel duidelijk, want de stem van Cass was eigenlijk het enige echt goede aan heel het optreden. De liedjes misten voor mij naast passie en gedrevenheid ook de nodige variatie, want het reutelde maar door. Een refrein hier en daar was wellicht wel op zijn plaats geweest. Misschien wordt het nog wel wat als Cass zijn liedjes nog wat bijschaaft, want als een combinatie van Joy Division en Dexy's Midnight Runners klinken is an sich verre van verkeerd.

The Delgados waren nog geen 10 seconden bezig of het was meteen weer duidelijk hoe het wel moest. Wat een fijne uitstraling, wat een geluid, wat een muziek! In de hele korte tijd dat ik ze nu ken, begreep ik al snel dat The Delgados toch wel heel erg bijzondere liedjes in huis hebben. Catchy (Everybody Come Down), bloedmooi (Come Undone) en ook behoorlijk stevig, wat me wel verbaasde. Universal Audio zie ik als een 'lieve liedjes'-plaat, dus op de soms best hard aan toe gaande gitaarstukken had ik niet echt gerekend. Maar al met al beviel het gebodene me zeer goed. Ik kan me best goed voorstellen dat dit een band wordt waar ik van ga houden, a la Belle & Sebastian. Na afloop kocht ik The Great Eastern, maar ik zie me de rest van hun repertoire ook nog wel bij elkaar verzamelen.

Stereo was er ook en wellicht dat Stop The Noise en Fireflies ook nog laten weten wat zij ervan vonden. The Delgados spelen vanavond nog in De Helling in Utrecht.