Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

8.10.04

Breakbeat, back on the street

Midden jaren negentig beleefde de dance hoogtijdagen. Vooral vanuit Engeland waaierden big beat, breakbeat, drum 'n' bass, etc. uit over de rest van de wereld. De Freestylers waren van de groepjes die hier de vruchten van mee plukten. Alhoewel sommige mensen ze gelijkschaarden aan The Prodigy en The Chemical Brothers, kan ik me alleen nog maar het hitje Ruffneck uit die tijd herinneren. De Freestylers gingen bijna ten onder toen hun platenmaatschappij failliet ging, maar hielden het hoofd boven water en brachten onder de naam "Raw as Fuck" toch nog hun muziek aan de man, zij het op veel kleinere schaal. Inmiddels uit het oog verloren wisten ze dit jaar een enorme hit te scoren met het fantastische Push Up. Gisteren maakten hun ze tijdens hun zegetocht een tussenstop in een lekker vol Nighttown.

We waren er op tijd bij, want bij aankomst was de grote zaal nog dicht. Aangezien alleen de kelder open was, kregen we het vermoeden dat de Freestylers het wel 's bij een DJ-set zouden kunnen gaan houden. Na een tijdje strompelde een jongen - meer dan eningszins versufd door de alcoholica - op me af met de mededeling dat er een kans van zo'n 90% was dat ze 'boven, in de grote zaal' zouden spelen, aangezien daar een drumstel klaar stond. En zo geschiedde. Het was uiteindelijk een uur of 1 voordat het optreden daadwerkelijk begon, dus het publiek - inmiddels goed aangeschoten - ging makkelijk los op de allereerste tonen van het Britse gezelschap. Een uur lang (schatting, ik heb niet op de tijd gelet) werd het publiek verwend met een mix van breakbeat, ragga, drum 'n' bass, electro en hiphop. Soms beviel het goed (een behoorlijk stevig drum 'n' bass nummer, waarin veel en vaak "underground" werd geschreeuwd), soms klonk het me te poppy en waande ik me in een top 40 uitzending van een jaar of 12 geleden. Meestal bleef het daar ergens tussenin hangen was het fijn dansen.

Na afloop draaiden de Eclectic Method, 2 bootlegmixers, in de grote zaal met 2 laptops de meest uiteenlopende dingen aan elkaar. Erg imposant (zeker ook omdat er ook videoclips door de mangel werden gehaald), maar toch was al snel het leuke er vanaf en besloten we terug naar de kelder te gaan, waar misschien minder revolutionair, maar wel een stuk dansbaarder werd gedraaid. Foxy Brown met Th'acquisition Sean Morris, Lotus Sun en Alex Pie draaiden aanstekelijke dance die voor mij ergens tussen electro en techno lag. Het was al weer een tijdje geleden dat ik zo fijn had gedanst, dus de dansavonden in de kelder moet ik zeker in gedachten als ik weer 's goed uit wil gaan. Rond half 5 waren we wel uitgestuiterd en besloten we eens op huis aan te gaan.

2 Comments:

  • At 10:49 p.m., Blogger Hera said…

    Had ik me daar even een "WTF ?"-moment. Is het bandje van 'Ruffneck' serieus dezelfde als het bandje van "Push Up" ? Dat meen je niet !

     
  • At 1:38 a.m., Blogger herman said…

    het is inderdaad helemaal waar! b-boys stance was geloof ik ook nog een hitje van ze.

    (leuk log heb jij trouwens. ik volg het al een tijdje, maar heb volgens mij nog nooit ergens op gereageerd)

     

Een reactie posten

<< Home