Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

19.7.04

I Want My MTV Nostalgia
 
Net, al vrolijk MSN'end, kwam het gesprek opeens op MTV. Over hoe alles vroeger veel beter was. En dus - en vooral! - ook MTV. In 1994 was er op MTV Most Wanted met Ray Cokes, maar natuurlijk ook Greatest Hits met Paul King*, waarvan ik me altijd of vroeg of zijn bakkebaarden soms helemaal rond zijn oren groeide. De European Top 20 met Simone Angel, Hitlist UK, 120 Minutes en Alternative Nation met Toby Amies, die nooit doorbrak met zijn bandje, maar als presentator wel een van mijn helden. Marijne van der Vlugt, Carolyn Lilipaly, Kristine Backer met haar sexy accent, de hoogblonde Zweedse waarvan ik me de naam niet meer herinner. Ook waren er natuurlijk Beavis and Butthead en Daria, een spin-off daarvan. En de door kunstacademiestudenten gemaakt promofilmpjes voor MTV zelf.
MTV leerde mij meer engels dan al die aardige leraren op school en voorzag me tegelijkertijd van een behoorlijke muzikale voedingsbodem. Hitlist UK en Alternative Nation katalyseerde mijn behoefte aan goede alternative muziek en zorgden ervoor dat bands als Pulp en Smashing Pumpkins mijn favorieten werden. Iemand had destijds zo slim moeten zijn om de tijd stil te zetten, zodat we nog altijd gevangen zaten in die tijd. Jammer genoeg is het nu te laat, MTV is nog wel in de lucht, maar in feite allang overleden.
 
[*] Pas veel later kwam ik erachter dat deze meneer verantwoordelijk was voor een subliem staaltje blije jaren '80 pop: Love and Pride.

5 Comments:

  • At 6:23 p.m., Blogger Poekie said…

    Echt wel dat MTV hard is achteruitgegaan....

    Vergeet MTV HOT niet, ook met Toby Amies, later werd dat new, enige nog enigszins aanvaardbare programma bij mtv omdat ze hun playlist uit Engeland haalden, en dus nieuwe clips van Divine Comedy en andere kleine Britse bandjes lieten zien :) Enige nadeel: nadat MTV vernederlandste, was het met Romeo echt verschrikkelijk, die snapte echt niets van MTV...
    Hanging out was meestal ook nog wel leuk, en vergeet MTV Collexion niet, waar ze van 1 artiest alle clips van een album lieten zien, waardoor ik Pulp en Suede opeens echt supercool vond :)

     
  • At 6:28 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Oh man, kan je nog beter m'n gedachte uitdrukken?! Dit is zo waar! Toby Amies, mijn held, om over Ray Cokes nou maar niet te beginnen, dat was dus echt verplicht kijkwerk. En Hitlist UK natuurlijk. MTV New was wel ok, maar zo gauw MTV Nederlands werd ging dat ook zwaar de mist in. Komt misschien ook omdat de VJ's die van muziek hielden steeds meer werden vervangen door lui die dachten dat ze zelf de ster waren waar alles om draaide. Ik zat geloof ik op een gegeven moment het Nederlandse MTV New te kijken met die Romeo en heb het hele uur tegen de tv gegild. Al z'n fouten over muziekkennis verbeterd..

    marianne

     
  • At 11:20 p.m., Blogger herman said…

    Volgens mij was ik al afgehaakt toen er een Nederlandse MTV kwam... Ik vond juist het internationale karakter zo leuk. Op teletekst was er een heel leuke rubriek waarin mensen uit heel Europa hun zegje konden doen over vanalles en nog wat. En hele pagina's van mensen die op zoek waren naar penvriend(in)nen, alhoewel ik daar nooit op gereageerd heb.

    Nog wat namen die uit mijn onderbewustzijn en dat van andere boven kwamen borrelen: Pip Dann, Davina, Rebecca DeRuvo en Ingo Rademacher. Helden!

     
  • At 3:26 p.m., Blogger Nicole said…

    Ja!

    Ik mis de oude MTV ook wel. Ray Cokes is held!!!!! Dat waren nog eens goede tijden met zijn programma. Er is nu veelste veel van die real-life soaps, funny 'Oops! zie mij eens gek doen' en liefdesmatch programma's.

     
  • At 12:13 p.m., Blogger L said…

    Ik kan me nog een moment herinneren waarbij Ray vroeg welk meisje het snelst haar bh uit kon krijgen, zonder zich uit te kleden. Uit het publiek kwam een meisje van nog geen achttien naar voren, al zwaaiend met haar bh. Ray mocht de bh natuurlijk van haar houden, want welke vrouw wou destijds niet haar bh aan hem schenken..;-)

     

Een reactie posten

<< Home