Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

22.4.03

Zondag zag ik met een paar mensen op Catena de Japanse film Eureka. Althans, de eerste twee uur ervan (de film duurt 210 minuten). Ik voelde me al niet lekker en had meer aandacht voor mijn onwillige maag dan voor de film. Ik besloot dus de rest van de film te zien op een moment waarop ik wel mijn volle aandacht bij de film kon houden, want dat verdiende Eureka wel. Eureka was namelijk tot op dat moment een prachtige film.

Na afloop van de film heb ik nog wel de extra's op de DVD bekeken. Het viel me op dat de regisseur, Shinji Aoyama, veel luisterde naar Sonic Youth's Daydream Nation en Jim O'Rourke's Eureka. De film is ook vast vernoemd naar de laatste LP (of het gelijknamige nummer dat er opstaat), alhoewel dat niet expliciet vermeld werd. Daydream Nation is één van mijn favoriete albums allertijden, maar muziek van O'Rourke heb ik nog nooit gehoord. Ik ken de naam wel, maar misschien moet ik nu ook maar 's naar zijn werk gaan luisteren. Dat album Eureka is dan vast een mooi instap. Het krijgt een hele hoge rating bij AllMusic, dus dat belooft veel goeds.