Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

2.2.03

Later nog meer verslagen van het filmfestival, want ik ben donderdag en zaterdag ook nog geweest. Sterker nog, ik ben net terug uit Rotterdam en nog redelijk onder de indruk van Le Fils. Maargoed, vlak voor het festival heb ik ook nog een film gezien die ik erg de moeite waard vond, namelijk: Das Experiment van Oliver Hirschbiegel. Das Experiment is gebaseerd op het beruchte Stanford Prison Experiment van Philip Zimbardo (nota bene co-auteur van mijn eerste studieboek) uit de vroege jaren '70. Hierin werden mensen in een gevangenis geplaatst, en werden ze willekeurig als bewaker of gevangene aangewezen. Waar het echte experiment al werd het stopgezet voordat het echt uit de hand liep (de bewakers gingen zo erg op in hun rol dat de gevangenen geterroriseerd werden), gaat in de film het experiment door tot het einde volgt. Uiteindelijk blijkt een van de bewakers, nota bene een weinig charismatisch figuur met snorretje, het meest duivelachtig van allemaal, en gaat het allemaal flink mis. Geestelijke foltering, mishandeling (met uiteindelijk zelfs de dood tot gevolg), het gaat van kwaad tot erger. Na Battle Royale heb ik met Das Experiment weer 's een recente film gezien waarin pijnlijk duidelijk wordt gemaakt hoe naar mensen zich eigenlijk kunnen gedragen. Battle Royale vond ik een prachtige film, maar door het competitieve element was deze film me eigenlijk net iets te bizar. Das Experiment greep me echter bij mijn keel en liet me 2 uur lang naar adem snakken.