Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

7.2.03

IFFR (5)

We moesten snel verder naar de volgende film, wederom in Luxor. Het betrof Movern Callar. Movern Callar bleek uiteindelijk de naam van het meisje waar de film om draait te zijn. Wanneer zij op kerstochtend thuis komt, treft zij haar vriend aan op de keukenvloer. Dood. Doorgesneden polsen. Hij laat een manuscript van een roman, een boel geld en wat kerstcadeautjes achter. Een van de kerstcadeautjes is een bandje dat hij voor haar heeft opgenomen. De titel luidt "music for you" en is tevens de soundtrack van de film. Op deze manier komen onder andere Velvet Underground, Boards of Canada en Aphex Twin langs (de soundtrack is ook uitgegeven door WARP Records). Alvorens naar een uitgever te stappen zet zij haar eigen naam in plaats van die van haar vriendje onder het manuscript. In afwachting van een reactie, boekt zij voor haar vriendin en haar een vakantie in Spanje. Ondertussen heeft Morvern het nauwelijks over de dood van haar vriendje, en lijkt zij haast onaangedaan verder te leven. Ik moet zeggen dat deze film niet eens zoveel indruk op me maakte (ik twijfelde tussen een 3 en een 4), maar dat ie me van alle 9 films die ik heb gezien op het festival me wel het meest bij is gebleven. Ik had het gevoel alsof ik de hele nacht met Morvern had zitten praten, om haar daarna nooit meer terug te zien. Ik geloof dat ik wel onder de indruk ben van haar acteerprestaties. Ik bedenk me nu dat ik net van huis te gaan zonder de video in te programmeren, want vanavond komt Under The Skin op TV, een film waar ze (althans, haar vertolkster Samanda Morthon) ook in meespeelt. Misschien zo eens naar mijn ouders bellen om te vragen of zij hem misschien op willen nemen.