Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

3.2.03

IFFR (2) Ook afgelopen donderdag ging ik naar het filmfestival. Met een afvaardiging van de filmcie van Catena hadden we om half elf afgesproken op het station in Leiden. Ik had voorbereidingen getroffen door van alle films van die dag die me wel wat leken de samenvatting van de website van het festival uit te printen. In de trein bladerde iedereen de vele blaadjes door, en uiteindelijk - bij de kassa - kwamen we met zijn vijven tot een redelijke consensus. De eerste film werd uiteindelijk The Year Of The Devil (Rok Dabla) van de Tsjechische regisseur Petr Zelenka, die een aantal jaar geleden Knoflikari maakte. Niet dat ik die film gezien heb, maar het was volgens mij wel een redelijke filmhuishit. In The Year Of The Devil maakte we kennis met een Nederlandse journalist, die een documentaire maakt over een aan alcohol verslaafde zanger Jaromir Nohavica. Deze meneer werkt aan een comeback, wat hem uiteindelijk ook lukt. Hij komt in contact met een band die aan het einde van de film volle zalen trekt.

Het bijzondere aan The Year Of The Devil schuilde in Karel Plihal, de begeleider van Nohavica. Deze meneer is de trouwe metgezel van Nohavica, maar heeft wel erg veel vreemde gewoontes. Zo stopt hij op een gegeven moment een tijdlang met praten, wat ìn ieder geval e1n hilarische scene oplevert als hij in een live-uitzending van een nieuwsprogramma op televisie zit. Karel houdt stug zijn mond, en de televisiecrew is radeloos. De Nederlandse journalist beperkt zich lange tijd tot registreren van de gebeurtenissen, maar op een zeker moment raakt hij er ook zelf in betrokken en neemt hij rare karaktertrekken van Karel over. Uiteindelijk wordt de rol van Karel in het geheel nog 's ter sprake gesteld en de vraag gesteld of hij misschien niet een beschermengel van Nohavica is.

Ik heb deze film uiteindelijk 4 uit 5 gegeven omdat ik de muziek me wel aansprak en een aantal scenes buitengewoon geestig is (zoals de 'liftmuziek'-scene met de zanger van Killing Joke). Ik merk nu, 4 dagen en 7 films later, dat deze film niet echt een blijvende indruk op me heeft gemaakt.