Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

30.3.03

This song is so cool we named it thrice
Afgelopen zaterdag was er in de Ekko in Utrecht een miniweblogmeeting tussen Nicole van Popscene en ondergetekende. De reden van dit was het dubbelconcert van Out Hud en The Faint, die ik beide kende van een handvol mp3'tjes. Ik was op het spoor van Out Hud gezet door Luister, en toen ik eenmaal wist dat ik naar dit concert ging, heb ik ook maar het een en ander van The Faint gedownload, waaronder een cover van OMD's Enola Gay. Beide bands klonken in ieder geval interessant genoeg om 's live te gaan zien. Alle verwachtingen die ik ervan had, werden echter meer dan ingelost.

Out Hud klonk bij vlagen als Tortoise die voor de gelegenheid Human League door de mangel haalde, zij het nog een stuk dansbaarder. De nadruk lag - in tegenstelling tot het album - meer op de beats en de synths dan de strijkers, wat de toegankelijkheid van het optreden wel ten goede kwam (hopelijk hebben ze gisteren weer een paar zieltjes gewonnen). Het hoogtepunt werd bewaard tot het laatste nummer. Na een minuut of tien bleef alleen de man achter de drumcomputer en een keyboard over en toverde hij nog wat uiterst dansbare beats uit zijn apparatuur. De rest van de band verdween in het publiek om iedereen aan het dansen te krijgen.

Al snel daarna begon The Faint. In eerste instantie werden ze gehinderd door wat technische problemen, maar ik had zelf niet het idee dat dit afbreuk deed aan mijn concertbeleving. Ze klonken behoorlijk 'new wave' en 'poppy', maar omdat de uiterst pakkende liedjes toch wel een beetje een scherp randje hadden, ging het geen moment geen vervelen. Eigenlijk werd het alleen maar beter en beter. Er werden ook beelden en patronen op de schermen geprojecteerd, wat het optreden ook wel een meerwaarde gaf. Zelf vond ik een van de laatste nummers, tevens het enige rustpunt, wel bijzonder omdat er allerlei tanks werden afgebeeld. Ik kreeg er spontaan een plaatsvervangen 'jaren '80 Koude Oorlog'-gevoel bij.

Al met al was het wel een geslaagde avond met een leuke meeting en twee fantastische optredens. Foto's en verslagen zijn binnenkort wellicht te vinden op Popscene en Stereo.