Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

18.1.03

Ik ben een liefhebber van zowel films als lijstjes. Eigenlijk streef ik ernaar om systematisch de Top 250 van de IMDB te kijken. De 10 hoogst genoteerde films daaruit die ik nog moet zien:

6 Citizen Kane (1941)
7 Casablanca (1942)
8 Shichinin no samurai (1954)
11 Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)
14 Rear Window (1954)
15 Raiders of the Lost Ark (1981)
19 North by Northwest (1959)
23 Lawrence of Arabia (1962)
24 12 Angry Men (1957)
25 It's a Wonderful Life (1946)

Behoorlijk grote films, voornamelijk uit een ver verleden. En dan heb ik de meest recente van het stel, Raiders of the Lost Ark, wellicht ook al wel gezien. Ik kan me namelijk herinneren dat ik vroeger wel het een en ander aan Indiana Jones films gezien heb, maar de titels daarvan heb ik nooit onthouden. Vreemd is vooral dat ik Dr. Strangelove heb gezien. Naast Spartacus is het de enige lange film van Kubrick die ik nog moet zien. Films als 2001, Full Metal Jacket en A Clockwork Orange (does korovamilk ring a bell) heb ik daarentegen al zovaak gezien dat ik ze kan dromen. Van deze lijst heb ik verder North By Northwest op video, en draaien Shichinin no samurai en Citizen Kane binnenkort op een filmdoek bij me in de buurt. Dus die ga ik vast ook nog wel 's zien. Of ik ooit zin heb in overAmerikaanse films als Casablanca en Saving Private Ryan (op 46 in de lijst) valt te bezien.