Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

11.10.02

Afgelopen woensddag speelde Sigur Ros in de Melkweg. Hier een impressie. Toen we even voor negenen bij de Melkweg aan kwamen, stond er een behoorlijk aantal mensen te wachten. Ik vond het raar dat er zo'n lange rij stond, en kon me niet herinneren dat ooit eerder meegemaakt te hebben. Terwijl ik echter vaker naar uitverkochte concerten in de Melkweg ben geweest. Wellicht lag het aan El Nino, dat in de Oude Zaal speelde, maar de meeste mensen stonden toch echt in de rij voor Sigur Ros. Nouja, na een half uur in de rij gestaan te hebben, waren we binnen, en konden we ons op maken voor de volgende rij, die van de garderobe.

Eenmaal in de zaal duurde het zowaar nog een half uur voor Sigur Ros begon, wat wel fijn was. Zo konden we even acclimatiseren, want het was loeiheet in de Melkweg. Ondertussen kwamen o.a. Boards of Canada, Mogwai en GSYBE! langs. Toen het nummer van GSYBE! stilviel, en het licht wat zachter werd, was het zover. De band besteeg het podium. Het concert was erg goed, maar het was wel naar dat de ventilatie pas na een minuut of 20 aan werd gezet. Wij stonden links voor de soundboard en daar waren inmiddels al een paar mensen flauwgevallen.

Goed, dan de muziek. Die was (zoals verwacht) erg goed. De opbouw was vrij sterk met eerste drie rustige (drum- en nagenoeg gitaarloze) nummers. Vervolgens hitje Ny Battery en even later ook Svefn-G-Englar, welke aan het applaus te horen het meeste los maakten in het publiek. Zelf vond ik de andere 'hardere' nummers mooier, zeker die waarin de drummer een beetje los ging. Ik vond het vooral prettig dat Von, afkomstig van het gelijknamige debuutalbum en klassieker van het eerste uur, ook nog steeds op het programma staat. Later begreep ik dat ze het nieuwe album integraal gespeeld hebben, en de oude nummers daar tussendoor gespeeld hebben.

Al met al heb ik me wel vermaakt, ook al miste dit optreden voor mij de magie van het optreden van Paradiso vorig jaar. Bekijk verder ook de foto's op de mooi vormgegeven site van Wim.