Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

9.11.04

Een tijdje geleden deed ik een mailinterview met Voicst, al langer een graag geziene band in de kleinere clubs van Nederland, maar sinds het album 11-11 uit is ook veelvuldig te bewonderen in de wat grotere podia. Al was het maar omdat ze nu samen met Bettie Serveert touren. Volgende week woensdag (17-11) spelen ze in het voorprogramma van Ash, misschien moet ik ze daar nog maar 's zien (want eerlijk is eerlijk, twee keer Bettie live zien in zo'n korte periode is ook wat overdreven).

Zie hier mijn vragen:

Jullie hebben een bijzonder pakkende bandnaam. Wat is het verhaal daarachter?
De waarheid is bizar maar waar: Toen Ali B nog een Ali B-tje was kwam hij in een droom tot mij en zei: 'voicst'.

Ik las dat jullie album deels is opgenomen in de studio van voormalig Smashing Pumpkin James Iha. Nu is van de Smashing Pumpkins bekend dat Billy Corgan de touwtjes in handen hield. Hoe is de verhouding binnen Voicst? Is er een dictator à la Corgan of zijn jullie democratischer ingesteld?
Voicst is geen democratie, maar alle beslissingen worden wel met z'n drieen
gecheckt en besproken, nummers worden niet altijd met z'n drieen geschreven, maar wel altijd met z'n drieen afgemaakt. We zijn het zeker niet altijd eens, maar na overleg komen we er eigenlijk altijd wel uit. Indien niet, dan pas komt er een Billy Corgan naarboven...


Hoe kwamen jullie erbij de plaat in New York op te nemen? Vanwege het gejaagde (ADHD-) karakter van de stad soms?
Nee, kwam eigenlijk door onze producer; hij wilde het graag in New York doen
aangezien er enkele studio's zijn waar hij heel graag werkt. Wij hoefden er ongeveer 1 seconde over na te denken...


Hoe beviel de samenwerking met Eli Janney?
Samenwerking was heel erg ok: Eerst kwam hij een week naar Amsterdam om in onze oefenruimte alle nummers door te nemen. Hij ging dan eerst een paar ruwe opnamen luisteren die we van een nummer hadden gemaakt, en kwam dan binnenstappen met z'n mening, soms hele stukken geschrapt of omgegooid. Meestal waren we 't na de eerste keer op 'zijn manier' spelen eens, maar hier en daar hebben we 't ook wel gehouden zoals we het zelf hadden bedacht. Toen we eenmaal in NY in de studio zaten hoefden we ons alleen te concentreren op alles goed in te spelen en te laten klinken. Aangezien hij en de engineers superervaren waren en wij ons suf gerepeteerd hadden ging dat eigenlijk heel soepel.

Jullie houden veel in eigen hand, wat ik bewonderenswaardig vind. Willen jullie daarmee door blijven gaan, of willen jullie ooit – als jullie op grotere schaal doorbreken bv - toch meer uit handen gaan geven?
Op zich valt het best mee hoor, hoeveel we zelf in handen houden: we hebben juist heel veel verschillende mensen die dingen voor ons doen. Maar is wel zo dat we de grote lijnen zelf in de gaten willen houden momenteel, misschien dat het ooit anders wordt. Ligt er een beetje aan of we iemand tegen het lijf lopen die we tof vinden, we'll see. Either way it is ok.

Jullie gaan binnenkort op tournee met Bettie Serveert. Zo'n 12 jaar geleden zaten zij in hetzelfde schuitje als jullie. Geven ze jullie advies over hoe zaken aan te pakken?
Echt advies misschien niet direct, maar ze hebben natuurlijk wel superveel meegemaakt, en dus is er zeker wel veel van ze te leren als je naar de verhalen luistert.

Een vraag namens een fan van het eerste uur: Willen jullie binnenkort weer 's American College Pop live spelen?
Oef, ik heb dat nummer niet eens meer denk ik. "My baby love's my ego" da's het enige wat ik me nu zo herinner lyric wise. Als diegene een mp3tje stuurt dan is 't misschien wel een idee, jatoch?!

Wat zijn eigenlijk jullie favoriete releases van 2004?
Onder andere... (sowieso minimaal veel vergeten vrees ik)
Mark Lanegan - Bubblegum
Feist - Let it Die
Secret Machines - Now Here is Nowhere
The Arcade Fire - -
Interpol - Antics
Dizzee Rascal - Showtime
Mclusky - The difference between me and you is that i'm not on fire
Miss Kittin - I Com


Als jullie (ieder) drie bands als inspiratiebron mochten noemen, welke zouden dat dan zijn en waarom?
Tjeerd: Smashing Pumpkins, Millionaire, Pixies
Sven: Townes van Zandt, Neutral Milk Hotel, Led Zeppelin
Joppe: Melvins, Prince, Tool

1 Comments:

  • At 3:06 a.m., Blogger herman said…

    Dank je wel!

    Ik ben met ze in contact gekomen via Nighttown, die ik een volgend postje maar 's wat meer in het zonnetje moet zetten (want het is een leuke tent). Het was voor het eerst dat ik zoiets deed; ik heb bewust wat uiteenlopende vragen gesteld.

     

Een reactie posten

<< Home