Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

13.10.03

Volgens mij heb ik hier al eens eerder over Bola geschreven, maar dat weet vast niemand meer. Dat komt goed uit, want ik heb een goede aanleiding hier weer een stukje over dit muzikale duo te schrijven. Ik heb namelijk Fyuti, het tweede album van Bola, ontdekt. En dat is toch wel erg bijzondere muziek. Ik heb Bola ooit ontdekt via Boards of Canada, maar Fyuti gaat nog wel een stukje verder dan de sferische muziek van BoC. Fyuti heeft iets van Future Sound of London, maar is bij vlagen ook erg ambientesque. En soms sijpelen er zowaar beats door de nauw verweven geluidslagen heen. Af en toe zelfs vrij furieus, zij het vrij ingetogen. Fyuti weet allerlei sferen op te roepen, en doet me - als Veronex Cypher even stil valt - zowaar even denken aan Radiohead, die ergens op OK Computer een vergelijkbaar moment van prachtigheid hebben staan. Fyuti zou wel 's kunnen uit groeien tot mijn favoriete electronische plaat van het jaar, ook al is het werkje al in 2001 verschenen. Daar kan zelfs M83's Dead Cities, Red Seas & Lost Ghosts niet tegen op.