Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

7.4.03

foto van Skippy

Het is dat ik het toevallig tussen de nieuwe releases bij Allmusic zag staan, anders had ik het niet eens geweten: ...And You Will Know Us By The Trail Of Dead heeft een EP uitgebracht met 5 nieuwe tracks. Hij heet The Secret Of Elena's Tomb en ik heb hem nu opstaan. Het klinkt weer behoorlijk goed, maar het is wel een stukje rustiger dan het vorige werk. Als je de storm van Source Tags & Codes overleeft heb, kun je dit dus ook wel aan. Opener Mach Schau is behoorlijk stevig, en doet in het intro denken aan Sonic Youth's Teenage Riot. Verder heeft het nummer een soortgelijke structuur als It Was There That I Saw You, de opener van Source Tags: een begin dat er meteen inhakt, een rustig middenstuk om vervolgens weer op volle kracht af te sluiten. De rest van de EP rockt bij tijd en wijlen ook best, maar zeker in een gevoelig liedje als Counting Off The Days is het de rust die overheerst. De EP kent verder genoeg hypnotiserende gitaarlijnen, spannende en melancholische momenten om me benieuwd te maken naar een volgend album. Opvallend is ook het beatje in Intelligence, mijn favoriete nummer van The Secret Of Elena's Tomb.