Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

31.3.03

Onlangs werd me door een vriend de site Gnoosic aangeraden. Je noemt drie favoriete bands/artiesten, en aan de hand daarvan wordt een aantal artiesten gegeneerd waarvan Gnoosic denkt dat het goed voor je is als je er eens naar luistert. Eens kijken wat er bij mij uitkomt:

Als ik Boards of Canada, Godspeed You Black Emperor! en Joy Division invul, krijg ik het volgende voor mijn kiezen:

Mogwai : "i like it" (sterker nog, ik heb zowat alles van die lui)
Autechre: "i like it" (ook al wel bekend)
Aphex Twin: "i like it" (jah, duh, nog veel bekender dan de Boards!)
Plaid: "i don't know it" (dat ik hier nog 's achteraan moest, had ik al eens begrepen)
Squarepusher: "i don't know it" (nouja, ik heb de video van Come On My Selector. die is wel erg goed)
Future Sound Of London: "i like it" (heb op 1 na al hun albums)
Orbital: "i like it" (nouja, vooral het vroege werk en Insides. wat er na Insides verschenen is, vind ik niet meer echt je van het)
Arovane: "i don't know it" (nog nooit van gehoord, eigenlijk)
Underworld: "i like it" (maar moet ik hiernaar luisteren omdat ik BoC in had gevoerd? aan GSYBE en JoyDiv kan het niet gelegen hebben)
Alphawezen: "i don't know it" (zie Arovane)
Sigur Ros: "i like it" (ja, duh, veel betere bands zijn er de afgelopen tien jaar niet opgestaan)

Vervolgens mag je een feedbackformuliertje invullen. Ik zeg: "Nice. Maybe I'll come back someday." Gnoosic werkt volgens mij alleen echt prettig als je 3 artiesten invult die nauw met elkaar verwant zijn, anders krijg je vooral suggesties van bands die je meestal toch allang kende. Als ik Boards of Canada, Autechre en Aphex Twin invul, staan de helft van de namen uit mijn vorige zoektocht er weer thuis, nu aangevuld met Monolake, Maurizio, Binary Finary en DJ Liquid: 4 namen die me werkelijk helemaal niets zeggen. Goed, ik kan weer even vooruit met Soulseek. :-)