Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

20.11.02

Pitchfork pakt weer 's leuk uit, en dit maal met de 100 beste platen van de jaren '80. Het valt me op dat er nogal wat namen tussen staan waar ik werkelijk *nooit* van gehoord heb, zoals Minutemen, This Heat en Gang of Four. Het zal wel een hiaat in mijn muzikale ontwikkeling zijn. Gelukkig heb ik de top 10 wel bijna compleet, maar wat wil je ook met namen als The Smiths, The Pixies, Sonic Youth en Joy Division. En ook nog 's R.E.M. en Talking Heads, die ik verrassend hoog vind staan. R.E.M.'s Murmur heeft voor mijn gevoel weinig historische waarde. Het feit dat het hun debuut is, compenseert nog niet dat andere feit dat de helft van de nummers toch niet echt bijzonder zijn. En bovendien hebben ze in de jaren '80 veel betere albums - Lifes Rich Pageant, Document - uitgebracht. Remain in Light van de Talking Heads vind ik zeker niet slecht, maar wel het voorbeeld van een plaat die de Tand des Tijds niet heeft doorstaan. Bovendien is Fear of Music stukken beter, maar die is uitgebracht in 1979, als ik mij niet vergis.