Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

6.11.02

Onlangs is in Duitsland de film Baader in premiere gegaan. Met Baader wordt Andreas Baader, een van de kopstukken van Baader-Meinhof, later ook wel de Rotee Armee Faktion, bedoeld. De film schijnt nogal controversieel te zijn omdat Baader als een pop-icoon, zegmaar de Duitse tegenhanger van Che Guevara, wordt neergezet. En alhoewel ik daar best gevoelig voor ben - waarom draai ik anders zo graag de CD van Luke Haines' gelijknamige project? - bekruipt me toch langzamerhand het gevoel dat de regisseur hier enigszins is doorgeslagen. Nu moet ik de film nog zien, maar ik denk dat ik toch liever iemand anders het verhaal van Baader-Meinhof had zien verfilmen. Lees verder ook een artikel uit de Groene Amsterdammer, met de veelzeggende titel "Popgroep Raf" en bekijk eventueel een aflevering van Andere Tijden over Augustin, het enige Nederlandse lid van RAF, van een paar weken geleden.