Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

16.3.05

Er gebeuren nog steeds spannende dingen in Nederland. Wie doet er mee?

26 maart - Nighttown: The Thermals en Quasi. Ik ken beide bands nog niet echt, maar Quasi (voorprogramma) was ooit de begeleidingsband van Elliott Smith en The Thermals schijnen het zoveelste 'The'-bandje te zijn dat ook echt goed is.

28 maart - Tivoli: The Dillinger Escape Plan en Textures. Textures zag ik vorig jaar op TV (Lowlands) en dat zag er erg goed uit. Dillinger maakt zogenaamde mathmetal, maar het lijkt me vooral gaaf om die te zien, omdat ik vermoed dat ik er een enorme adrenalinekick van krijg, net zoals bij Alec Empire, een paar jaar geleden.

2 april - Nighttown: Geigercounting, David Gilmour Girls, Drillem. Deze electropopbands spelen in Nighttown in het kader van 'Pop d'Electrique'. En aangezien ik tegenwoordig alle genres waar 'electro-' in voorkomt erg goed weet te pruimen...

4 april - Nighttown: Mike Watt + The Secondmen. Mike Watt is een van de iconen van de Amerikaanse underground van de jaren '80. Hij speelde in de legendarische band fIREHOUSE en heeft een gastrolletje op Sonic Youth's Daydream Nation. Een jaar of drie geleden zag ik hem flink tekeer gaan op zijn bas bij een gierend hard concert van J. Mascis (Dinosaur Jr). Ik ben benieuwd hoe zijn eigen ding klinkt...

5 april - Ekko: Hood. Ik ontdekte deze band op een vreemde manier. Eigenlijk was ik op zoek naar een andere Hood (de electronische), maar per ongeluk belandde een album van deze heren in mijn mp3verzameling. En wat bleek: er was ook nog een Hood die de meest prachtige, melancholische gitaarmuziek maakt. De Hood waar ik naar op zoek was, heb ik nog altijd niet gevonden.

5 april - Paradiso: Le Tigre, Lesbians On Ecstacy. De DFA-remix van Le Tigre's Deceptacon is nog altijd een hoogtepunt in het hele punkfunkgenre (Rapture, !!!, Out Hud, etc.). Desalniettemin kan Le Tigre ook prima op eigen benen staan, want het riotgrrrlgroepje heeft inmiddels al aardig wat (prima) platen op hun naam. Ik ben benieuwd!

6 april: Rotown - Mediengruppe Telekommander. Ik had nog nooit van dit gezelschap gehoord, totdat ik een dag of wat geleden de Rotown-website bezocht. En de omschrijving aldaar maakte me zeer nieuwsgierig. Lees zelf maar:

"Vergeet de luchtige electropunk van Chicks on Speed en Peaches. Of zelfs de zeer interessante laatste platen van Miss Kittin en Beans. Het is Mediengruppe Telekommander wat de klok slaat! Hun eerste demo, op het zelfde label waar T.Raumschmiere begon, was de juiste steen in het
juiste water. Met een opwindende combinatie van indierock, hip hop, electro en voornamelijk geniale baslijnen tekenden ze bij het befaamde Mute label voor hun debuut ‘Die Ganze Kraft Einer Kultur’. Op http://www.mediengruppetelekommander.de is de plaat te beluisteren. LCD Soundsystem door de distortion, Atari Teenage Riot in de popversie en het ritmegevoel van het geweldige Liquid Liquid. Alles bij elkaar een uiterst unieke band!"

Dat was het wel voor nu. Verderop in de toekomst wil ik ook nog naar Motel Mozaique, Autechre, Jaga Jazzist, Mono en Tortoise. Zie anders ook mijn profiel bij upcoming.org.