Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

1.4.04

Het is 's middags, het raam staat ver open en de zon schijnt via het balkon mijn kamer in. Belle and Sebastian's Sleep The Clock Around geeft de stralende lentedag nog net dat beetje extra.

Het was een mooie avond gisteren. Het concert van Belle and Sebastian in Vredenburg werd ingeluid door Bauer, dat zeker niet slecht speelde, maar nogal pech had met het geluid. Op een gegeven moment vroeg ik me serieus af of ik de bas nu hoorde of voelde. Zonde. Gelukkig was het geluid bij B&S geen punt van aandacht. Ik had de Schotse band nog nooit live gezien, dus ik was erg benieuwd. Voor mij is B&S een van de beste Britse bands van de jaren '90, vandaar dat ik de 31 euro (schandalig, eigenlijk) die het concert kostte er graag voor over had. De band was blij, speelde geweldig (de trompettist en celliste waren erg goed) en verraste met een cover van Beach Boys' Good Vibrations. Ze speelde wel veel nieuw werk en dat belemmerde wel enigszins mijn concertbeleving, aangezien ik eigenlijk alleen maar het oude werk van Belle and Sebastian ken (The Boy With The Arab Strap is de nieuwste release die ik heb). Daarom was ik wel erg blij met Dog On Wheels en de afsluiters Dirty Dream Number Two en Sleep The Clock Around.

De after party was ook zeer geslaagd. Een deel van de bevriende Belle and Sebastian-fans die ik op het concert niet had gezien, trof ik daar aan. De DJ in Ekko draaide wat mij betreft briljant. Een hoop Britse muziek stemde me gelukkig en veel oude soulmuziek deed het voor mij ook wel goed. Knap vond ik vooral hoe hij snel door verschillende stijlen wandelde en snel reageerde op de dansvloer. Leuk vond ik dat hij The Stones Roses' Fools Gold net op de draaitafel had gelegd, toen ik dat aan kwam vragen. En het feit dat hij snel The Smiths' This Charming Man opzette, toen om een uur of half 3 Belle and Sebastian zich op de dansvloer begaf. Want Stuart Murdoch is - niet heel verrassend - een groot fan van The Smiths, zo vertelde Maarten mij. Hoogtepunt was uiteindelijk toch wel Legal Man, dat Belle and Sebastian niet speelde in Vredenburg (alhoewel ze het zelf wel even ter sprake brachten).

Toen ik om half 6 eindelijk thuis kwam (boehoe, trein gemist, boehoe), heb ik voor het slapen gaan nog snel even wat leuke nummers en succesvolle overgangen opgeschreven, zodat ik die zelf ook eens uit kan proberen.

Ondertussen verschijnen op de diverse weblogs (Baviaan.net, Coert, Dertigers, Dubbelmono, jnnk, Nicole (met foto's))
al de nodige stukjes over gisterenavond. Belle and Sebastian is inderdaad een weblogband bij uitstek, zoals Niels gisteren al schreef.