Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

19.1.04

Dit weekend stond toch wel een beetje in het teken van het International Film Festival Rotterdam, dat volgende week in alle hevigheid zal losbarsten. Dit is nu het derde achtereenvolgende jaar dat ik er heen ga, maar pas dit jaar leek het ons ook leuk vantevoren uit te vogelen welke films we precies wilden zien. Natuurlijk hadden we een evenwichtige selectie gemaakt van films (vanalles wat, dus niet alleen maar onbegrijpelijke Japanse cyberhorror of Amerikaanse arthouse), maar het reserveren bleek uiteindelijk een grotere opgave dan vantevoren gedacht!

Ik denk dat ik zaterdag tussen 2 uur 's middags en 9 uur 's avonds wel 10 belsessies van 20 minuten heb gehouden. Elk telefoontje werd be?indigd door een nare 'in gesprek'-toon. Toen ik het even niet meer zag zitten, kwam iemand op een idee. Een vriendin van iemand bleek bij de telefoonbalie van het IFFR te werken. Viavia kwamen mijn reservoorkeuren bij haar terecht, zodat zij me kon opgeven voor de films die we wilden zien. Helaas luisterde het meisje haar voicemail pas af na 21 uur en kon ze me vandaag pas helpen. Wel had ze het spijtige nieuws dat twee van onze eerste voorkeuren: Elephant en The Silence Between Two Thoughts al volzaten.

Zondag ging het gelukkig veel voorspoediger. In plaats van de nare 'in gesprek'-toon werd ik nu getracteerd op het standaard "al onze medewerkers zijn op dit moment in gesprek. een momentje geduld alstublieft". Het momentje duurde uiteindelijk een kwartier, wat me eigenlijk wel mee viel. De uiteindelijke score:

zaterdag 24-1:

15:00 - Los Guantes M?gicos - Argentijnse film over het verval van de middenklasse.

18:00 - Frantz Fanon: Black Skin White Mask - Documentaire over Frantz Fanon, psychiator in Algerije ten tijde van de onafhankelijkheidsoorlog.

20:00 - Deadlines - Thriller over oorlogsverslaggever, gesitueerd in het Beiroeit van 1983.

22:45 - Los Rubios - Argentijnse film over vrouw die tracht uit te vinden wie haar ouders, door de junta om het leven gebracht, waren.