Unburst Bubbles

"it's a crime i never told you 'bout the diamonds in your eyes"

25.11.02

Morgen hoogstwaarschijnlijk stukjes over Motorpsycho in Paradiso en de rits Dracula films die ik het afgelopen weekend gezien heb, maar vanavond schrijf ik nog even iets over Boudewijn Buch, die zaterdagmiddag overleden is. Ik kan niet zeggen dat ik zijn televisieprogramma's ooit echt gevolgd heb, maar mijn sympathie had hij altijd nog wel. Ik zal me hem vooral blijven herinneren van de poster van zijn boek "Brieven aan Mick Jagger", die aan de balie in de bibliotheek van mijn middelbare school hing. Pauzes versleet ik in die bieb, vooral met het verslinden van boeken en het staren naar een van de bibliothecaresses waar ik stiekem een oogje op had. En vrijwel geen pauze ging voorbij zonder dat mijn oog op die poster met Boudewijn en Mick viel. Het boek heb ik nooit gelezen, andere boeken van Boudewijn wel. Zelfs "De Hel", dat zich op diezelfde school, in datzelfde gebouw, afspeelt. Maar het beeld van de poster is toch helderder dan de beschrijving van de middelbare school, waar Boudewijn een zwaardere tijd had dan ik. Nu is hij niet meer, en ben ik benieuwd of die poster er nog steeds hangt.

Ondanks dat ik zijn programma's nooit echt gevolgd heb, heb ik toch nog even (via zomergasten, dacht ik) een van zijn columns mogen zien. En het was er meteen een die mij behoorlijk aansprak. Lees maar.